Thursday 14 February 2013

Kawasan Rekreasi Gunung Berlumut

Kawasan Rekreasi Gunung Berlumut terletak di kawasan Ulu Dengar, berhampiran dengan Felda Kahang Timur. Perjalanan dari bandar Kluang mengambil masa 30 minit hingga 1 jam.
Perjalanannya mudah. Anda hanya perlu mengikut seperti yang ditunjukkan pada papan tanda arah.
Sampai di Felda Kahang Timur, anda hanya perlu terus sehingga ke Ulu Dengar. Seterusnya, ikutlah petunjuk arah yang menunjukkan jalan ke kawasan rekreasi.
Anda akan memasuki kawasan kampung dan seterusnya mengikut anak panah masuk ke kawasan kelapa sawit. Jalannya agak kecil dan berbengkak bengkok.

Anda akan melalui sungai-sungai kecil yang airnya kelihatan hijau dan bersih. Di sekeliling anda berdiri megah gunung-ganang yang masih hijau dan damai.



Kedua-dua gambar di atas di ambil dari dalam kereta sebab itu anda boleh lihat rintik-rintik hujan pada cermin kereta saya. Keadaan tidak mengizinkan untuk saya keluar mengambil gambar.
Ketika kami tiba di kawasan tersebut, hujan masih turun renyai-renyai dan kelihatan jelas kabus yang menyeliputi kawasan gunung.

Untuk pengetahuan anda, untuk masuk setiap pengunjung dikenakan bayaran RM 2 seorang bagi dewasa dan RM1 bagi kanak-kanak. Sementara bayaran tempat parking pula ialah RM2.
Terdapat surau untuk bersembahyang dan kedai yang menjual pelbagai makanan ringan.
Tandas dan bilik mandi juga disediakan tetapi anda perlu membayar RM0.50 untuk seorang.




Terdapat Taman Herba di sini yang nampaknya di jaga dengan baik tetapi ketika kami datang pintu untuk ke Taman Herba berkunci dan bermangga. Mungkin kerana keadaan hujan dan hari yang semakin petang.
Kami tidak pergi terlalu jauh kali ini kerana hujan yang masih turun renyai-renyai dan kumpulan beruk yang mula keluar untuk mencari makanan di kawasan rekreasi terbabit.



Dan sebagai peringatan, sama-samalah kita jaga kebersihan dan keindahan kawasan rekreasi ini. Jangan tinggalkan sisa dan sampah anda.


**
Berkongsi sedikit tentang makan tengahari kami sebelum ke Gunung Berlumut. Kami singgah di Warung Muhibbah yang terletak di hujung deretan warung di tepi jalan Kluang. Menariknya ialah roti canai sardinnya dicampur dengan cili padi. Memang ada oomph!!
Belum pernah lagi rasanya makan roti canai pedas tapi kali ini memang terasa kepedasannya.
Roti canai kosong juga rangup dan enak walaupun di makan begitu sahaja. Tidak hairanlah mengapa ramai pengunjungnya.
Dan satu lagi yang paling menarik ialah nama warung dan pelanggannya.
Saya kongsikan satu gambar di sini. Warung Muhibah ini mempunyai pelanggan dari pelbagai kaum - india, cina dan melayu. Memang nampak muhibah.

P/S : Maaf ya, gambar tidak berapa jelas sebab kelam kabut hujan turun semakin lebat.

No comments:

Post a Comment