Thursday 14 February 2013

Kubu Jepun di jalan Kota Tinggi - Mersing

Di sini saya ingin kongsikan dengan anda tentang struktur yang dikatakan kubu di zaman jepun yang boleh dilihat di kiri kanan jalan Kota Tinggi- Mersing. Dikatakan terdapat kesan tembakan yang jelas di bahagian kubu tersebut yang menunjukkan bahawa memang benar berlaku pertempuran yang hebat di situ.
Terdapat lima buah kubu yang terletak di kiri dan kanan jalan raya dan menurut sumber yang ada dikatakan terdapat banyak lagi kubu seperti itu terdapat di dalam kawasan hutan.
Saya sempat turun dan mengambil gambar salah satu daripada kubu tersebut. Namun disebabkan hujan yang semakin lebat, saya tidak sempat meninjau lebih rapat ataupun meninjau kubu-kubu lain.


Walaubagaimanapun anda diharapkan berhati-hati ketika meninjau keadaan kubu ini kerana dikatakan ia agak 'keras' sedikit. Mungkin kerana ia terlalu lama terbiar atau kerana banyak kematian dan kecederaan yang berlaku di sekelilingnya.
Jika anda lihat di setiap kubu , diletakkan penanda amaran supaya ia senang dilihat terutamanya pada sebelah malam. Menurut sesetengah sumber, ia diletakkan kerana terdapat banyak kemalangan yang berlaku  dikawasan terbabit.
Mungkin juga disebabkan kedudukannya yang terlalu dekat dengan bahu jalan, strukturnya yang gelap dan jalan yang tidak mempunyai lampu jalan.

No comments:

Post a Comment